04 January 2010

~Makanan Ceria~


Hidup sebagai mahasiswa ni sentiasa sebuk..betul x? projek sana, projek sini.. assignment sana, assignment sni..tutor sana, tutor sini..sering membuatkan kita tertekan dan mengalami kemurungan..cewahh..hehe. ditambah pula dengan masalah peribadi dan percintaan korang..(korang la, aku x..) hehe..

Antara langkah yg boleh diambil utk mengatasi rasa tertekan ni adalah dgn memerhatikan apa yg kita makan..you are, what u eat.. dalam majalah remix keluaran bile tah, aku jmpe artikel ni..so, aku ubah2 la skit (kire copy paste ke??)

 nak hepy cmni lagi..huhu

Okey, jom tgk antara makanan yg boleh mengubah bad mood kepada ceria..Jommmm~

Buah Ceri

ceri ni comel la..haha


Kalo kt negara barat, buah ni dikenali sbg aspirin semula jadi.. ceri ni ada kandungan istimewa iaitu anthocyanin. Anthocyanin akan mengimbangkan suasana hati dan menghasilkan perasaan bahagia.. dan saranannya, utk kembalikan mood happy, makan jek buah ceri..tp, aku x suke ceri..hehe..manis sgt kot..


Anggur

suke anggur xde biji..telan jek..


Ha, korang teka..anggur kaya dgn vitamin ape? A? B? C? D?
Jawapannya, vitamin C… anggur ni berfungsi utk meransang pengeluaran adrenaline dimana ia membantu melepaskan tekanan dalam tubuh badan kita.. skg ni mcm2 jenis anggur ada. N kt Malaysia pon da start tanam anggur kan? Wlaupun anggur lebih seswai kt ngara beriklim sejuk, boleh ba kalo kita cuba tanam gak…


Buah Labu

labu femes time halloween...wuwuwuw


Buah labu ni pon hebat gak..hehe. kalo korang da cube ceri, anggur n pisang, tp x ceria2 lg, try makan labu..sbb labu ada zat besi dan Vitamin B6 yg dpt menukarkan gula dlm darah jd dextrose yg mana ia akan meransang perasaan gembira dlm otak
Gulai labu pon sodap gak..hehe


Susu Rendah Lemak

perrghhh..haus aku tgk!


Susu ni tinggi dgn kalsium dan ia sgt tepat utk menenangkan mereka yg panic…Susu rendah lemak tau, bukan susu penuh krim.. yg penting, I love to drink susu..peace!


Bayam

nila bayam kalo sape yg xkenal...


Bayam ni bagus utk sesiapa yg sering rasa stress sbb ia ada asid folik yg tinggi utk mengurangkan perasaan tertekan dlm badan kita ni..erm, mak aku ckp, bayam ni jgk berfungsi utk menyejukkan badan.. masak je rebus bayam..huhu


Bawang Putih

buang angin~


Ha, aku tau..ramai yg xsuke bawang..lebih2 lg, bwg putih. Tp menurut kajian pengkaji jerman, mereka yg gugup dan stress akan mjadi lebih relaks lepas makan bawang putih..erm, aku xtau la mkn cmtu jeke..or, letak bnyk2 bwg putih dlm mknn mereka..huhu. tp, aku suke mkn bwg..mgkin sbb tu aku ni cool je kot time stress..akahs, Poyo je lebih~



Pisang

aku suke makan pisang~


Aku suke giler makan pisang nih..n mnjadi pilihan utamaku..hee..selain boleh buat kita kenyang, pisang pun ada nutrisi2 lain yg memberikan tenaga pada kita sume.. Zat alkaloid, Vitamin B6 dan zat tryptophan yg terdapat dlm pisang ni membantu tubuh kita utk mengeluarkan sel darah merah dengan lebih banyak…erm, nampaknye, org yang kurang sel darah merah ni, korang makan la pisang bebanyak ek…


Roti Gandum


Sesape yg berdiet, roti gandum merupakan antara pilihannya..tp, aku xla..mana penah diet2 nih…hehe. Karbohidrat kompleks yg ada dlm roti ni mampu meningkatkan zat anti-depression yg ada dlm sel darah. So, pas mkn roti gndum, sure pnyela jd cool n relaks.. insyaAllah..


Daging Ayam

ayam goreng BEST...


Ha, kalo upin ipin suke mkn ayam goreng… patut ah bebudak tu ceria jek..haha. ada kaitan ke? Kalo aku lak, time mkn kalo xdde aym, cm xkenyang…ke, aku ketagih? Ish, ley plak cmtu..huhu.
Ha, menurut ahli psikologi Inggeris, selenium yg tkandung dgn bnyk dlm daging aym adalah zat yg dpt mengatur mood seseorang. Tp, selamat ke kita sume ni kalo bnyk mkn aym? Maklumla…nowadays ayam2 sume main botox2 jek..huuhu. mail jual, due singgit!


Ikan Laut Dalam

ikan salmon


Ha, aku dgr jenis ikan ni, aku tbayang ikan2 yg muka ganas2 tu..huhu. Pengkaji dr Uni Havard ckp, dgn memakan ikan laut dlm akan mbuatkan kita kembali segar. Sebab ikan laut dlm ni kaya dgn omega-3 yg kemudiannya akan meningkatkan zat anti-depression dlm salur darah dan membuatkan kita jadi lebih releks…


Hurm…ada 10 jenis makanan yg aku senaraikan…InsyaAllah, dpt membantu kita utk mnjadi ceria time stress tu..N sume ni adalah dgn keizinan Allah.. nnti kalo ade sesape yg x ceria2 gak, jgn salahkan aku lak..aku juz bg info je..mgkin ada sebab2 lain korang x ceria2..hehe.




Recent Visitors

Followers

Visitors

Page Views