02 November 2011

Ujian Untuk Buta/Rabun Warna

Pernah jalani ujian untuk buta/rabun warna?? Yang pernah ambil lesen kereta atau motor, atau apa-apa jenis kenderaan mesti pernah buat test ni. Tapi kalo cakap xpernah n memang x pernah, korang memang hampeh. sebab mungkin korang guna kabel untuk dapatkan lesen tu (wakakka. xde kaitan pon dengan post aku kali ni kot).

Tahu tak sejarah ujian buta/rabun warna ni? Siapa yang wujudkan?? Orang mana, bila, dan lain-lain lagi lah. Jadi, kali ni aku nak share sikit info dan juga memberi test colour blind kepada sesiapa yang sudi baca post aku kali ini. hahaha. sadis je bunyik.

Nama sebenar untuk ujian ni adalah ISHIHARA COLOR TEST. Dicipta oleh Shinobu Ishihara untuk mengenalpasti atau menentukan seseorang itu mempunyai penyakit buta/rabun warna atau tidak. Beliau dilahirkan pada 25 Sept 1879 dan telah meninggal dunia pada 3 Januari 1963. Beliau merupakan seorang Opthalmologist Jepun dan untuk mengetahui lebih lanjut tentang beliau, sila baca Biodata Shinobu Ishihara & Dr Shinobu Ishihara.

Apa yang aku faham, buta/rabun warna ni adalah seseorang yang tidak dapat mengecam warna-warna di sekelilingnya terutama sekali warna huijau dan merah. Mereka selalu terkeliru dengan kedua-dua warna ni lah. Ada jugak orang salah faham yang orang buta/rabun warna hanya nampak warna hitam dan putih atau kelabu saja. Salah tu.. Malangnye, tak de rawatan untuk penyakit ni. Tapi, ini adalah keistimewaan dari Allah. Betul x? So, kepada yang terlibat, jangan sesekali mengeluh dengan ketentuan ni walaupun ada sedikit kesusahan dalam melakukan sesuatu.. :)

8

25

29

45

26

42


74
 Jadi, korang dapat teka semua nombor kat atas tak?? Kalau orang yang mempunyai masalah rabun warna, mereka tak dapat kenalpasti nombor apa yang ditunjukkan, hanya nampak titik2 je..

Dr Shinobu Ishihara
Yang atas ni adalah buku carta untuk buta warna ataupun Ishihara Chart yang dihasilkan oleh beliau. Terdapat 38 set plates semuanya. Kalau nak beli, beli lah tapi saya x tahu jual kat mana. Jgn tanya. kekkekek.

Sampai sini je post untuk buta warna..

Sharing is Caring ;)

Sedikit info web: Toledo Bend (web khas untuk orang yang color blind)

15 comments:

  1. sekadar ingin berkongsi..

    saya adalah seorang pengidap rabun warna... bekerja sebagai seorang graphic artist.. seringkali saya gagal dalam mengecam pelbagai warna dengan tepat dan ini agak menggangu prestasi kerja say

    puas saya mencari solusi untuk masalah saya dan mendapati terdapat satu lens khas untuk membantu pengidap rabun warna... apabila saya menjalani pemeriksaan saya terkejut selepas saya memakai lens tersebut, saya terus boleh meneka nombor2 dalam buku ujian rabun warna dengan tepat!

    ingatkan takde bantuan dalam rabun warna.. syukur akhirnya saya dapat juga mengecam warna dengan baik skrg..

    kepada yg mengalami nasib seperti saya dan berminat untuk mendptkan lens ini boleh hubungi :

    0341431039 (dr ahmad)
    ahmad@visioncareglobal.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr... saya ingin bertanya.. lens yang dr maksudkan ni?? jenis contact lense atau dalam bentuk cermin mata?? kalau saya ingin membeli berapakah harganya??

      Delete
  2. ade x cara laen utk menghilangkan penyakit ni???

    ReplyDelete
  3. sy juga pengidap rabun warna...
    pernah mohon kerja tetapi gagal kerana ujian rabun warna ini...

    saya tak pasti sama ini adalah semulajadi sejak lahir atau sbb2 laen...

    ReplyDelete
  4. @rawatan rabun warna

    Thanks Dr.Ahmad di atas perkongsian tersebut.. :)

    ReplyDelete
  5. @Anonymous

    Anda boleh refer pada komen di atas, komen dari Dr.Ahmad. Mungkin salah satu cara yg efektif buat masa skg..

    ReplyDelete
  6. No kat atas still ak xdapat cam, puas tmdga bdan unfrm. smue kantoi kat situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua number kat atas x boleh nak cam ke?
      huhu

      Delete
  7. Apa pandangan korang apa bila no yang saya nampar kabur hanya dua gambar je,gambar tu duk dihalaman ditegah-tegah buku, saya bg tahu apa yang saya nampak dia kata saya rabun warna, walaupun jawapan saya betul apa bila dia orang tegok jawapan, pada hari saya buat PEMERIKSAAN FIZIKAL DAN PANCAINDERA/TEMU DUGA JAWATAN PENOLONG PENGUASA IMIGRESEN GRED KP27 pada migu ini...

    ReplyDelete
  8. saya sering gagak dalam ujian ini.. hal ini menyebabkan saya sukar mendapat kerjaya.. ada tak cara untuk mengatasi masalah rabun warna ini ?

    ReplyDelete
  9. 5 tahun dlm offshore vessel job...mmg dulu kaler test medical kne past, tp doct pejam mata sbb not big issue..now day marine department require all kaler blind cannot be working ( deck/kapal/look out ) so aku xleh nk renew medical..so at the end xleh keje..tutup periuk nasi...gelapppp rs nye...tp doct ada gtau..just call dr ahmad...now i'll never give up...! i need my job back..!

    ReplyDelete
  10. Kanta lekap tu langsung tak membantu dalam mendapatkn pekerjaan,kerana orang akan perasan bile kite pakai,saya dah beli dengan harga 3 ribu,hanya membantu untuk melihat ishihara tapj tak membantu untuk lulus dlm medical checkup d hospital

    ReplyDelete
  11. Kanta lekap tu langsung tak membantu dalam mendapatkn pekerjaan,kerana orang akan perasan bile kite pakai,saya dah beli dengan harga 3 ribu,hanya membantu untuk melihat ishihara tapj tak membantu untuk lulus dlm medical checkup d hospital

    ReplyDelete
  12. Biasanya ada 2 jenis rabun warna. Yang pertama adalah rabun warna jenis ‘red-green’. Rabun warna jenis ‘red-green’ ini adalah jenis yang paling banyak didapati. Untuk rabun warna ‘red-green’, kami ada menyediakan kanta lekap dan kaca mata untuk mengurangkan rabun warna di klinik kami.

    Sila hubungi kami di talian 082-507168 untuk pertanyaan lebih lanjut. Anda juga boleh meninggalkan mesej di laman facebook kami

    ReplyDelete
  13. Biasanya ada 2 jenis rabun warna. Yang pertama adalah rabun warna jenis ‘red-green’. Rabun warna jenis ‘red-green’ ini adalah jenis yang paling banyak didapati. Untuk rabun warna ‘red-green’, kami ada menyediakan kanta lekap dan kaca mata untuk mengurangkan rabun warna di klinik kami.

    Sila hubungi kami di talian 082-507168 untuk pertanyaan lebih lanjut. Anda juga boleh meninggalkan mesej di laman facebook kami

    ReplyDelete

Followers

Visitors

Page Views